2 Ελληνοαμερικανοί βρίσκονται πίσω από την Γκιλφόιλ – Όλη η αλήθεια Σαμαρά για το κόμμα
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
- Σαμαράς: Σφυροκόπημα σε Μητσοτάκη – «Χωρίς ήθος και ψυχή ο χειρισμός στα Τέμπη, οι διεφθαρμένοι του ΟΠΕΚΕΠΕ»
- Δημοσκόπηση: Δύο πρώην πρωθυπουργοί Αλ. Τσίπρας και Αντ. Σαμαράς στο ραντάρ – Ποιοι και πόσοι θα τους ψήφιζαν
- Έκλεψε την παράσταση ο ξέφρενος χορός του Αργυρού με τη νέα πρέσβειρα των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Κίμπερλι Γκίλφοϊλ (vid)
Όλη η αλήθεια Σαμαρά για το κόμμα, ποιο το ποσοστό του, τι έκανε εντύπωση στην Κυβέρνηση από τη συνέντευξη, οι δύο Ελληνοαμερικανοί επιχειρηματίες της Γκιλφόιλ.
Στους κυβερνητικούς αξιωματούχος, τουλάχιστον με τους δύο που μίλησα εγώ χθες το απόγευμα, αυτό που έκανε ιδιαίτερη και μεγαλύτερη εντύπωση, δεν ήταν οι απαντήσεις του Αντώνη Σαμαρά αλλά το σέρβις του ΑΝΤ1 στον πρώην πρωθυπουργό. Η συνέντευξη, η οποία είχε δοθεί σε εξωτερική παραγωγή, είχε διάρκεια 1 ώρα και 48 λεπτά. «Τον Βλαντίμιρ Πούτιν ή τον Ντόναλντ Τραμπ να είχαν, λιγότερο χρόνο θα μιλούσαν», μου είπε ο ένας. Δεν έχει άδικο.
Τι λέει καθαρά ο Σαμαράς για το κόμμα και τι υπονοεί
Η απάντηση του Αντώνη Σαμαρά στην ερώτηση «αν θα κάνει κόμμα» είναι προσεκτικά ζυγισμένη, με σαφήνεια στη διατύπωση αλλά και με έντονα υπαινικτικό υπόβαθρο. Αν και ο πρώην πρωθυπουργός δεν ανακοινώνει τίποτα συγκεκριμένο, αφήνει να διαφανεί ένα ευρύτερο πολιτικό σκεπτικό και μία πιθανή προετοιμασία για μελλοντικές κινήσεις. Ο Σαμαράς ξεκαθαρίζει ότι το κόμμα για το οποίο γίνεται τόσος λόγος «δεν υπάρχει» – και το λέει δύο φορές. Απορρίπτει κατηγορηματικά τις φήμες και τις δημοσκοπήσεις που μετρούν την απήχηση ενός ανύπαρκτου σχηματισμού, επιμένοντας ότι δεν έχει λάβει καμία απόφαση και πως, όταν το πράξει, θα το εξηγήσει «καθαρά και ξάστερα» στον ελληνικό λαό. Ξεκαθαρίζει ότι δεν έχει προσωπικές φιλοδοξίες, αφού έχει ήδη φτάσει στο ανώτατο πολιτικό αξίωμα. Με αυτόν τον τρόπο αποστασιοποιείται από κάθε υπόνοια ματαιοδοξίας ή πολιτικής σκοπιμότητας, επιδιώκοντας να προβάλει το προφίλ ενός ηγέτη που ενεργεί από ευθύνη, όχι από φιλοδοξία. Παράλληλα, κάνει μια βαθιά ανθρώπινη αναφορά στον προσωπικό του πόνο, δίνοντας έναν τόνο ειλικρίνειας και εσωτερικής ωριμότητας. Κλείνει το τμήμα αυτό της απάντησής του με την επισήμανση πως ό,τι κι αν αποφασίσει, θα το πράξει έχοντας κατά νου το «εθνικό καθήκον».
Ο συμβολισμός του «Πρόεδρε, δεν αρέσουμε πια»
Ωστόσο, πίσω από αυτές τις καθαρές διαβεβαιώσεις, ο λόγος του Αντώνη Σαμαρά περιέχει σειρά σαφών υπαινιγμών. Ο πρώην πρωθυπουργός αποστασιοποιείται εμφανώς από τη σημερινή Νέα Δημοκρατία, την οποία κατηγορεί ότι έχει «μεταλλαχθεί» και «οδηγείται ολοταχώς προς τα βράχια». Η φράση που δανείζεται από τη Μελίνα Μερκούρη -«Πρόεδρε, δεν αρέσουμε πια»- δεν είναι τυχαία. Αποτυπώνει τη θέση του ότι το κυβερνών κόμμα έχει χάσει την επαφή του με την κοινωνία και τις παραδοσιακές αξίες της παράταξης. Ταυτόχρονα, υποστηρίζει ότι οι πατριωτικές ιδέες που ο ίδιος εκφράζει έχουν πλέον γίνει πλειοψηφικές, διατυπώνοντας έτσι το επιχείρημα πως υπάρχει πολιτικό και κοινωνικό έρεισμα για ένα διαφορετικό ρεύμα στη δεξιά πτέρυγα. Στο ίδιο πλαίσιο, η αναφορά του στη «Μεταπολίτευση της Μεταπολίτευσης» και στην ανάγκη για «μια νέα αρχή» και «αναγέννηση της πατρίδας» ξεπερνά τα όρια μιας απλής πολιτικής τοποθέτησης. Ακούγεται περισσότερο ως προγραμματική διακήρυξη, μια απόπειρα να τεθούν οι ιδεολογικές βάσεις ενός νέου αφηγήματος. Ο Σαμαράς μιλά για ηγεσία «με όραμα, αποφασισμένη για ρήξεις και αλλαγές», υποδηλώνοντας το είδος πολιτικής ηγεσίας που θεωρεί αναγκαίο – και που ο ίδιος, εμμέσως, δείχνει διατεθειμένος να ενσαρκώσει.
Μήνυμα αυτοσυγκράτησης και δοκιμή εδάφους
Η απάντησή του λειτουργεί σε δύο επίπεδα. Από τη μία πλευρά, είναι ένα μήνυμα αυτοσυγκράτησης. Από την άλλη, μια δοκιμή εδάφους. Ο Αντώνης Σαμαράς δεν κλείνει την πόρτα σε ένα νέο πολιτικό εγχείρημα, παρατηρώντας τις εξελίξεις και μετρώντας την κοινωνική αποδοχή του λόγου του. Προσπαθεί να παρουσιάσει το ενδεχόμενο μιας επιστροφής όχι ως προσωπική φιλοδοξία, αλλά ως επιταγή της ιστορικής συγκυρίας, μια πράξη καθήκοντος απέναντι στην πατρίδα. Έτσι, η δήλωσή του, αν και καταλήγει με το «μην περιμένετε σήμερα να σας πω ένα ναι ή ένα όχι», μοιάζει περισσότερο με μια προσεκτικά μελετημένη προαναγγελία. Ο Σαμαράς δεν κάνει κόμμα. Τουλάχιστον όχι ακόμη. Αφήνει να φανεί πως, αν κρίνει ότι οι συνθήκες το απαιτούν, είναι έτοιμος να το κάνει. Και αυτό το «όχι ακόμη» είναι, πολιτικά, πιο ηχηρό από οποιοδήποτε ξεκάθαρο «ναι».
Η δυναμική του κόμματος Σαμαρά
Έχει δυναμική το κόμμα του Αντώνη Σαμαρά; Για τον ίδιο, το ποσοστό των μετρήσεων έχει φτάσει και το 16%. Σε γενικές γραμμές ξεκινάει από ένα 4,5% που δηλώνει ότι είναι πολύ πιθανό να ψηφίσει ένα τέτοιο κόμμα, ενώ ένα επιπλέον 9,5% το θεωρεί αρκετά πιθανό. Υπάρχει ένα πολιτικό ενδιαφέρον, το οποίο βασίζεται κυρίως στη δυσαρέσκεια στο εσωτερικό του δεξιού εκλογικού χώρου, που φαίνεται να στρέφεται προς μια πιο παραδοσιακή ή καθαρή δεξιά ταυτότητα. Την ώρα που η Νέα Δημοκρατία δημοσκοπικά κινείται γύρω στο 30%, η φημολογούμενη κίνηση Σαμαρά της κόβει δυνάμεις.
Κάποιοι… έχασαν την είδηση
Η κάλυψη της συνέντευξης του Αντώνη Σαμαρά από τα ΜΜΕ φανερώνει και τη στρατηγική κάθε μέσου. Κάποια επέλεξαν να την παρουσιάσουν «χαμηλά», υποβαθμίζοντας τη σημασία της, ενώ άλλα την ανέδειξαν «ψηλά», δίνοντας έμφαση στα πολιτικά μηνύματα και στα υπαινικτικά στοιχεία της ομιλίας. Τα αποσπάσματα που κυκλοφόρησαν το Σάββατο, παραμονή της συνέντευξης, ήταν προάγγελος. Εντύπωση μου έκανε πως μεγάλα μέσα με δυναμικά newsrooms… έχασαν την είδηση.
Οι δύο Ελληνοαμερικανοί επιχειρηματίες της Γκιλφόιλ
Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ έχει αναλάβει τα καθήκοντά της ως νέα πρέσβειρα των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ελλάδα, ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στις σχέσεις Αθήνας – Ουάσιγκτον. Στο πλευρό της, μεταξύ άλλων συνεργατών της, βρίσκονται δύο ελληνοαμερικανοί επιχειρηματίες, οι αδελφοί Χρήστος και Σπύρος Μαραφάτσος. Πρόκειται για πρόσωπα με ισχυρά δίκτυα στις ΗΠΑ αλλά και βαθιές ρίζες στην Ελλάδα. Ο Χρήστος Μαραφάτσος, γνωστός για τη συνεργασία του με το επιτελείο του Ντόναλντ Τραμπ, διατηρεί ανοικτούς διαύλους με επιχειρηματικούς κύκλους στην Αθήνα και το εξωτερικό. Ο Σπύρος Μαραφάτσος, από την άλλη, έχει ισχυρές σχέσεις με την ελληνική αγορά και την Εκκλησία. Οι δύο τους εμφανίζονται ως «άτυποι σύμβουλοι» της νέας πρέσβειρας. Είναι ο συνδετικός κρίκος ώστε να μάθει σύντομα τις ισορροπίες της ελληνικής πραγματικότητας. Ποιοι κινούν τα νήματα στην πολιτική, ποιοι έχουν ρόλο στην επιχειρηματική σκηνή και φυσικά πώς λειτουργούν οι δεσμοί με την Εκκλησία.
Κουίζ
Και μια που μίλησα για την Κίμπερλι Γκιλφόιλ, ένα σύντομο κουίζ. Ποιος επιχειρηματίας δεν έδωσε το παρών στην λαμπερή δεξίωση που παραχώρησε στην πρεσβευτική κατοικία στο Κολωνάκι; Ήταν οι περισσότεροι εκεί, έμαθα, εκτός από τον Ευάγγελο Μυτιληναίο.
Τι θα κερδίσει ο καταναλωτής από τα mega deals;
Πολλά ειπώθηκαν και πολλά θα ειπωθούν για αυτό το ιστορικό διήμερο που χώρεσε μέσα σε 48 ώρες προσπάθειες ετών για να μετατρέψουμε την πατρίδα μας σε κόμβο ενέργειας για την ευρύτερη περιοχή. Αυτό έγραψε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην χθεσινή κυριακάτικη ανασκόπηση, αναφερόμενος στις ενεργειακές εξελίξεις και τις συμφωνίες που υπέγραψε η χώρα μας με τις ΗΠΑ. Τι έχει να κερδίσει η ελληνική κοινωνία και η τσέπη του καταναλωτή από όλα αυτά τα ομολογουμένως σημαντικά deals; Θα μειωθούν οι τιμές της ενέργειας; Αυτή είναι η σημαντική ερώτηση για τον κόσμο – και δεν μπορεί να κατηγορηθεί για λαϊκισμό αυτός που ρωτάει, γιατί είναι ο ίδιος που εδώ και τρία χρόνια πληρώνει τριπλάσια χρήματα για την ίδια κατανάλωση. Το πιο πιθανό είναι το μονοπωλιακό καθεστώς της ενεργειακής τροφοδοσίας της Ευρώπης από τις Ηνωμένες Πολιτείες να οδηγήσει στην άνοδο των τιμών. Συνεπώς η απάντηση είναι μάλλον δεν έχουμε να κερδίσουμε τίποτα σε οικονομικό επίπεδο.
Νέος δημοσιογραφικός οργανισμός
Ένας νέος δημοσιογραφικός οργανισμός δημιουργείται από το IMED (Incubator for Media Education and Development) που χρηματοδοτείται αποκλειστικά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ). Το νέο εγχείρημα στοχεύει στην ανάπτυξη ενός σύγχρονου μοντέλου ενημέρωσης, που θα βασίζεται στην ακρίβεια, τον έλεγχο των πληροφοριών και τη χρήση τεχνολογίας και τεχνητής νοημοσύνης. Ο οργανισμός θα διαθέτει υπηρεσία fact-checking και θα επενδύσει στην εκπαίδευση νέων δημοσιογράφων. Της προσπάθειας ηγούνται δύο έμπειροι επαγγελματίες, οι Νάνσυ Τάση και Άγγελος Πετρόπουλος.
Πηγή: Financenews.gr